Sparbanksakademins namn var ursprungligen Svenska Sparbanksföreningen. Föreningen bildades År 1900 som en branschorganisation för sparbanksrörelsen. Medlemmar var från början existerande sparbanker. Under åren blev antalet medlemssparbanker på grund av fusioner färre men nya medlemmar i form av sparbanksstiftelser och Swedbank anslöt vartefter de bildades.
Föreningen har genom sin 120-åriga historia haft olika roller, samtliga med utgångspunkt i dess ursprungliga syfte, att främja sparsamhet i Sverige. Sparbanksidén och dess inbyggda hållbarhetsperspektiv har alltid varit en ledstjärna. Vid föreningens bildande fanns hundratals sparbanker i Sverige. Sparbankernas lokala självbestämmande var viktigt men det fanns behov av en organisation för idéutbyten och samordning för att nå ut i hela landet på ett enhetligt sätt.
Central roll i sparfrämjandet
1925 startade Svenska Sparbanksföreningen avdelningen för sparpropagande där det togs fram affischer, upprop och små skrifter som distribuerades till sparbanker och skolor. Vid årsmötet samma år presenterades planer på en gemensam trycksak och planer på en tidning för skolelever och 1926 gavs det första exemplaret av Lyckoslanten ut i 156 000 exemplar.
Svenska Sparbanksföreningens uppdrag att sprida Sparbanksidén växte. Erfarna marknadsfolk och utbildare från sparbankerna handplockades till föreningen och såväl marknadsmaterial som interna utbildningsprogram togs fram. Föreningen var en betydande organisation som hade en stark position i sparbankssfären under flera decennier. I sparbankssfärens stora omstrukturering i samband med fastighetskrisen 1991 blev sparbankerna större och tog själva ansvar för det som tidigare utförts av Svenska Sparbanksföreningen. Föreningens uppdrag blev därmed oklart och verksamheten blev under ett antal år vilande.
Nytt uppdrag och nytt namn
Behovet av folkbildning i privatekonomi har alltid haft ett stort fokus i föreningens verksamhet. År 2005-2006 genomfördes en nysatsning med syfte att utveckla Sparbanksidén. Initiativtagare var Föreningssparbankens tidigare ordförande Göran Collert. Svenska Sparbanksföreningen väcktes till liv och bytte namn till Sparbanksakademin och åren 2007-2009 genomförde föreningen seminarier i samarbete med dåvarande Centrum för Bank och Finans (CEFIN) vid KTH och olika medlemsorganisationer och utbildningsmaterial i privatekonomi togs fram. Litteraturen kunde ha informativ karaktär som information om sparbankssfärens historia och Sparbanksidén och dess betydelse för Sveriges utveckling från 1820 och framåt samt material för förtroendevalda inom sparbankssfären. Man producerade även litteratur av mer akademisk karaktär avsedd för högre studier, exempelvis om internationella trender kring sparbankssystem, finansiering av nya företag och hantering av betalningsmedel. Många av dessa skrifter finns tillgängliga att beställa även idag (se Beställ din bok).
Fokus på unga och banktjänster för alla
I samarbete med CEFIN genomförde Sparbanksakademin flera projekt för att främja finansiell folkbildning för unga. Syftet var att sätta fokus på behovet av ökad utbildning i privatekonomi i skolan. Dessa projekt var en viktig del av grundarbetet för Swedbanks och Sparbankernas utbildningsprojekt Ung Ekonomi. Man genomförde även projekt för att minska utanförskap genom att göra banksystemet tillgängligt för grupper som inte har tillgång till banktjänster och/eller tilltro till banksystemet. Sparbanksakademin hade under flera år ett samarbete med Kungliga Myntkabinettet som numera ingår i nybildade Ekonomiska Museet.
Sparbanksakademin hade de sista åren en begränsad verksamhet som syftade till att ena och visa upp sparbankssfärens gemensamma kraft och efter Sparbanksidéns 200-årsjubileum År 2020, se SWB och SR, avvecklades Sparbanksakademin. Medlemmarna beslutade att föreningens återstående medel skulle ges som gåva till Ekonomiska Museet.
Från Sparbanksakademin till Ekonomiska Museet
Att Sparbanksakademins återstående medel ges till Ekonomiska Museet är en naturlig förlängning av Sparbanksakademins uppdrag ”att främja sparsamhet i Sverige” vilket också kan beskrivas som att sprida kunskap om privatekonomi och att lyfta sparandets betydelse för människors ekonomiska frihet. Uppdraget är själva grunden i Sparbanksidén som under 200 år haft stor betydelse för Sveriges ekonomiska utveckling.
Ekonomiska Museet är en mötesplats för ekonomiskt lärande där historien, nutiden och framtiden finns med. Swedbank är huvudsponsor till museet och samarbetet grundas i den gemensamma visionen att sprida kunskap – både genom att ta hjälp av historien och genom att blicka framåt. Ett gemensamt digitalt skolprogram har tagits fram som kombinerar museets utställning Hyperinflation med föreläsningen Din ekonomi – din framtid.
Ekonomiska Museet har, med sina fysiska och digitala utställningar och program, och genom samarbetet med Swedbank, goda förutsättningar att bidra till såväl ökad nyfikenhet som ökad kunskap om ekonomi och privatekonomi vilket är helt i linje med Sparbanksakademins syfte – att främja sparsamhet i Sverige.